Koulukuraattorin seitsemän vinkkiä hyvään ja turvalliseen kesälomaan

valokuva: järvimaisema, etualalla vene, josta roikkuu paljaat jalat ja airo, taustalla havumetsää
Kesä on ihanaa valon ja lämmön aikaa, silloin rentoudutaan kouluvuoden kiireistä. Joillekin nuorille kesäloma on kuitenkin kaikkea muuta kuin mukavaa yhdessäoloa läheisten kanssa. 
 
Koulukuraattorina olen tutustunut nuoriin, joiden perheissä juodaan liikaa. Kaikille heille on ollut yhteistä hämmennyksen, pettymyksen, häpeän ja ahdistuksen tunteet. Erityisesti loma-ajat pelottavat ja jännittävät. Silloin vanhemmat saattavat juoda montakin päivää putkeen, ja tulee riitoja ja muita uuvuttavia tilanteita. 
 
Kesällä moni paikka, missä nuori voi jutella näistä asioista, sulkee ovensa. Koulut, nuorisotilat ja vaikkapa psykologin vastaanotto jäävät kesälomille. Kavereiden kanssa voi ehkä jutella, mutta sitä kautta ei aina löydy ratkaisua, vaikka se voikin lohduttaa. Haluan kuitenkin kannustaa kaikkia nuoria, joiden kesää varjostaa vaikea kotitilanne, puhumaan huolistaan jollekin lähellä olevalle luotettavalle aikuiselle. Yksin ei tarvitse jäädä, ja syksyllä me kuraattoritkin olemme taas tavattavissa.
 
Sinulla on oikeus nauttia kesälomastasi. Tässä muutamia asioita, joista tapaamieni nuorten mukaan syntyy mukava ja turvallinen kesäloma: 
 
☺ Mieti etukäteen, miten toimia, jos aikuisten seurassa syntyy pelottava tai vaarallinen tilanne. Voit esimerkiksi soittaa hätäkeskukseen, lasten auttavaan puhelimeenlähipiirisi luotettavalle aikuiselle, tai mennä kaverille tai naapuriin. Voit tallentaa puhelinnumerot valmiiksi ja sopia kaverin kanssa, miten toimitte yhdessä.
 
☺ Vältä, jos mahdollista, sellaisia tilanteita, joissa joutuisit katsomaan aikuisten päihteiden käyttöä. Voisitko mennä ystäväsi perheen kanssa mökille nauttimaan luonnosta ja rennosta meiningistä? Olisiko sukulaisissa tai vaikkapa kummeissa sellaisita henkilöitä, joiden luokse voisit mennä lomailemaan ja viettämään omaa aikaa?
 
☺ Järjestetäänkö asuinseudullasi vaikkapa nuorisotoimen kauttayhteistä tekemistä tai leirejä? Vielä saattaa hyvinkin mahtua mukaan: etsi google-haulla esimerkiksi “nuorille toimintaa kesällä + asuinkuntasi nimi” tai “nuoret kesä 2015 + asuinkuntasi”, tai katso menomestat täältä.
 
☺ Nauti omasta, ihanasta seurastasi. Aloita päiväkirjan kirjoittaminen – tunteiden ja ajatusten jäsentäminen on hyvä keino lievittää pahaa oloa. Kokeile vaihtoehtona etsiä lehdistä sellaisia kuvia ja tekstejä, jotka kuvaavat fiiliksiäsi, ja tee niistä taidetta. Tee oma spotify-lista sellaisista biiseistä, jotka antavat voimaa.
 
☺ Tutustu Oivamieli-sovellukseen, josta voisi olla apua esimerkiksi stressin, alakulon, ahdistusoireiden tai uniongelmien lievittämiseen vaikeassa kotitilanteessa. Lataa sovellus älypuhelimeen tai tee harjoituksia kotikoneella.
 
☺ Tee jotakin kivaa kaverin kanssa. Leffaillat, leivonta- ja ruoanlaitto, liikuntakokeilut, valokuvaus, askartelu, kirpparikierrokset ja rannalla hengailu kohottavat kesämieltä.
 
☺ Muista, että Varjomaailma palvelee koko kesän ajan jokaisena arkipäivänä. Voit rekisteröityä tänne ja laittaa viestiä yksityisesti Varjomaailma ohjaajat -inboxin kautta tai Varjofoorumille; ja kokonaan nimettömänä ja ilman rekisteröitymistä Varjoneuvonnan välityksellä. Meihin voi olla myös yhteydessä facebookin, twitterin ja instagramin kautta, niin yksityisesti kuin yhdessä muiden kanssa. Sähköpostiosoitteemme on varjomaailma @ a-klinikka fi.
 
Jos huolet painavat vielä kesälomankin jälkeen, toivon että rohkaiset mielesi ja tulet juttelemaan kuraattorille! Olet ajatuksissani myös lomalla – paljon voimia ja halauksia sinulle!
 
Aurinkoisin terveisin,
Leni Pennanen
Kuraattori
 

Kommentoi