Tietoisku 16: Stressi vs. hyvinvointi

valokuva: harmaa betoniseinä, johon on valkoisella maalilla kirjoitettu: "less bullshit"

Monet Varjomaailman nuoret ottavat ja joutuvat ottamaan paljon vastuuta niin kodin asioista kuin oman elämän velvollisuuksistakin. Pärjääminen sekä asioiden hoitaminen ja kontrolloiminen on tyypillistä monille alkoholistien lapsille. Ne ovat toisaalta hyviä ja tärkeitä taitoja elämässä, mutta liiallinen vastuu ja kontrollin pakko aiheuttavat usein myös turhaa stressiä ja ahdistusta.

Liiallinen stressi ja velvollisuudentuntoisuus ja toisaalta riittämättömyyden tunteesta johtuva syyllisyys voivat häiritä hyvinvointia, jaksamista ja aiheuttaa esimerkiksi uniongelmia. On tärkeää selvittää syitä ja asioita, jotka stressiä ja ahdistusta aiheuttavat ja puuttua niihin. Samalla voi kuitenkin opetella keinoja, joilla omia tunteita ja olotiloja voi käsitellä ja rauhoittaa turvallisesti.

Eri ihmisille toimivat erilaiset jutut, joten tässä muutamia vinkkejä rentoutumisen, rauhoittumisen ja priorisoinnin opetteluun:

Suomen mielenterveysseuran Hyvinvointiohjelma Oivasta löytyy kymmeniä erilaisia harjoituksia oman olon ja fiiliksen treenaamiseen. Oivassa on vinkkejä esimerkiksi tietoisen läsnäolon (mindfullness) harjoitteluun mutta myös erityisiä konsteja stressin, ahdistuksen, masennuksen ja unettomuuden lievittämiseen. Oivan materiaaleja ja harjoituksia voi selailla verkkosivuilla, mutta siitä voi ladata myös mobiiliversion omaan kännykkään tai tablettiin, jolloin se kulkee aina mukana.

Nuorten mielenterveystalosta löytyy tietoa ja apua esimerkiksi uniongelmiin ja ahdistukseen. Sivustolta löytyy myös omahoito-oppaita eri pulmiin kuten kriiseistä selviytymiseen ja viiltelyn lopettamiseen. Talossa on myös hakukone, jolla voi helposti etsiä itseä lähellä olevia palveluja.

Hyviä vinkkejä stressinhallintaan ja oman olon rauhoittamiseen on myös Nyyti ry:llä, joka tarjoaa hyvinvoinnin ja elämänhallinnan tukea erityisesti opiskelijoille. Nyytin nettisivuilta löytyy paljon sekä toimintaa opiskelijoille että tietoa ja materiaaleja, jota kuka tahansa voi hyödyntää.

Sopivasti stressiä -osiosta löytyy vinkkejä stressin tunnistamiseen ja oman elämäntilanteen rauhoittamiseen. Rentoudu päivittäin -osiossa on konkreettisia vinkkejä ja harjoitteita rentoutumiseen. Opi elämäntaitoa -sivulta löytyy tukea myös moneen muuhun askarruttavaan juttuun kuten itsetunnon ja sosiaalisten suhteiden vahvistamiseen. 

Monenlaisia keinoja siis löytyy, mutta stressin vähentämisestäkään ei kannata ottaa stressiä. Aloittaa voi ihan pienestä – kokeile vaikka hengittämistä. Kun oikein kovasti ahdistaa, laita silmät kiinni ja hengitä muutama kerta sisään ja ulos tavallista syvemmin ja rauhallisemmin. Laske jokaisella sisään- ja uloshengityksellä viiteen. Toista tarvittaessa pitkin päivää. 

Kuva: Aino Huotari

Kommentoi