Tietoisku 13: Parempaa mieltä

Valokuva graffitissa: seinässä ihmisten kasvoja eriväristen sydämien sisällä ja kyltti "Active driveway 24 hrs"

Mielenterveys tarkoittaa ihmisen kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja elämän tasapainosta. Hyvinvointia voi ylläpitää arkisilla elämäntavoilla: syömällä terveellisesti, liikkumalla ja nukkumalla riittävästi. Mielen terveyttä vahvistaa myös se, että saa tehdä kiinnostavia juttuja, tavata ystäviä ja jakaa omia tunteita sekä harrastaa ja viettää aikaa läheisten kanssa.

Mielenterveys-sanasta saattaa ensimmäisenä tulla mieleen negatiivisia ja vähän pelottaviakin asioita. Puhutaan mielenterveysongelmista, mielenterveyden häiriöistä ja jopa mielen sairauksista. Ihan kaikilla ihmisillä kuitenkin on mielenterveys – riippumatta siitä, onko joutunut kohtaamaan mielen pulmia ja kolhuja vai ei.

Mielen hyvinvointia ja tasapainoa tukevia voimia käytetään ja kulutetaan päivittäin, minkä takia niitä on hyvä treenata säännöllisesti. Mielen varastot täyttyvät, kun pitää huolen, että saa riittävästi omaa aikaa ja tekee asioita, jotka tuottavat itselle hyvää fiilistä ja antavat voimaa. Voimavarat hupenevat tavallisessa arjessa mutta erityisesti silloin, kun kohtaa menetyksiä, surua tai pettymyksiä. Toisaalta myös vastoinkäymisistä selviäminen kasvattaa voimia ja luottamusta elämään.

Mielenterveyttä suojaavat ja vaarantavat erilaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät. Kodin aikuisten päihteidenkäyttö ja turvattomuus voivat heikentää myös mielen hyvinvointia. Hankalissa olosuhteissa mielen terveyttä suojaavien ja vahvistavien tekijöiden merkitys korostuu. Sen takia omasta hyvinvoinnista on erityisen tärkeää pitää huolta, jos kotitilanne on kuormittava.  

Mielen hyvinvointia voi lisätä pienillä teoilla: vaalimalla suhteita tärkeisiin ihmisiin, ulkoilemalla ja pitämällä huolta kunnosta, keskittymällä maailmaan, olemalla utelias ja opettelemalla uutta, kohtaamalla muut ihmiset lämpimästi ja ilolla. Mielen pulmat eivät parane pelkällä ”ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde lenkille” -ajattelulla vaan niiden ratkaisemiseen voi ja saa pyytää apua. Omaa fiilistä voi kuitenkin treenata jo silloin, kun kaikki on hyvin – se auttaa myös vastoinkäymisten kohdatessa ja niistä selviytymisessä.

Hyvää mieltä voi saada myös kulttuurista ja taiteesta, sekä kokemalla että itse tekemällä. Tällä viikolla vietettävän, kolmannen vuosittaisen Mental Health Art Week (MHAW) -toimintaviikon teemana onkin nuorten mielenhyvinvoinnin edistäminen taiteen ja kulttuurin keinoin. Viikon aikana järjestetään useita tapahtumia eri puolilla Suomea. Itseä miellyttävän ja puhuttelevan kulttuurin nauttimista voi jatkaa myös kaikilla tulevilla viikoilla.

Nuorten mielenterveysseura Yeesi järjestää ympäri Suomen ja ympäri vuoden 13–30-vuotiaille suunnattua, mielenterveyttä vahvistavaa vapaaehtois- ja harrastustoimintaa sekä nuorten olohuoneita. Yeesin toiminta on nuorilta nuorille suuntautuvaa, joustavaa ja positiivista matalan kynnyksen puuhaa.

Yeesiläiset muistuttavat, että: ”Asiat joista saa iloa ja voimaa elämään lisäävät hyvinvointia ja luottamusta omiin kykyihin. Onnistumisen kokemukset vahvistavat itsetuntoa. Kohtaamiset toisten ihmisten kanssa, ajatusten ja tunteiden jakaminen, luovuus ja itsensä toteuttaminen vaikuttavat päivittäiseen hyvään oloon. On hyvä muistaa, että myös rentoutumiselle, laiskottelulle ja vain olemiselle tulee jäädä aikaa.”

Kuva: Aino Huotari

Kommentoi